برای حسابداری تعاریف مختلفی نموده اند ٰ از آن جمله :
۱-مجموعه اصول و قواعدی که با بکار گیری آنها فعالیتهای مالی و اقتصادی یک موسسه گردآوری ٬ طبقه بندی و به شکل گزارشات حسابداری تلخیص می شود و در اختیار افراد ذینفع و ذیعلاقه قرار می گیرد .
۲- فرآیند جمع آوری اطلاعات ٬تجزیه تحلیل و طبقه بندی ٬ثبت و ضبط در دفاتر مالی و ارائه آنها در قالب گزارشات مالی برای استفاده کنندگان
برای درک بهتر تعاریف فوق ٬بهتر است با مفاهیم زیر آشنا شویم :
فرآیند:یعنی بکارگیری روش
جمع آوری اطلاعات : معمولا به دو روش زیر صورت می گیرد:
الف)جمع آوری درون سازمانی :مانند فاکتور فروش ٬لیست حقوق ٬ قبض انبار ٬اسناد حسابداری
ب )جمع آوری برون سازمانی : مانند مدارک هزینه ٬ صورتحساب بانک ٬ فاکتور خرید
تجزیه و تحلیل و طبقه بندی :یعنی شناخت حسابها
دفاتر مالی : دفاتر روزنامه ٬ کل ٬ معین
گزارشات مالی : صورتحساب سود و زیان ٬ ترازنامه ٬ تراز آزمایشی ٬ لیست بیمه ٬ مغایرت بانکی
استفاده کنندگان : شامل :
الف)درون سازمانی : مدیران ٬ سهامداران ٬ پرسنل
ب )برون سازمانی : مراجع دولتی ٬ اعتبار دهندگان ٬ رقبا