جایگاه صنعت بانکداری در اقتصاد

نوشته ای را که در ادامه مطلب میخوانید نقش بانکها را در توسعه و رابطه آن را با سایر بخشهای اقتصادی بررسی می نماید .

جایگاه صنعت بانکداری در اقتصاد :

برای اینکه جایگاه صنعت بانکداری را در اقتصاد بشناسیم لازم است رابطه این صنعت را با بخشهای مختلف اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم .

همانطور که میدانیم بخشهای مختلف اقتصادی در کشور ما شامل بخش تولید ( صنعت ، معدن ، کشاورزی ) ، بخش خدمات ( خدمات فنی ، آموزشی ...) ، بخش مسکن ( مسکن ، راهسازی ) و بخش بازرگانی ( واردات ، صادرات ، داخلی ) میباشد .

همانطور که مستحضرید ما یک کشور در حال توسعه هستیم ، بنابراین رشد و توسعه همه جانبه در کشور نیازمند تزریق هدایت شده سرمایه به بخشهای مختلف اقتصادی میباشد .

با عنایت به اصل چهل وچهار قانون اساسی ( اصل خصوصی سازی ) و با عنایت به محدودیت منابع اشخاص و گروهها برای راه اندازی واحدهای اقتصادی در شرایط کنونی از یکسو و عدم توانائی استفاده بخش عظیمی از خانوارها ( صاحبان سرمایه ) از سرمایه ها و اندوخته هایشان از سوی دیگر ، نیاز به یک واسطه مالی مطمئن و تخصصی مانند بانک احساس میگردد. از طرفی چنانچه نیاز به وارد نمودن تکنولوژی و یا خطوط تولید در بخش صنعت از خارج از کشور نیاز به حضور بانک را پررنگتر میکند .

در ادامه مختصرا در خصوص ورود بانک به عرصه های مختلف اقتصادی از نظر تامین منابع مالی را شرح میدهم .

بخش تولید : بانک بمنظور تامین سرمایه جهت خرید مواد اولیه واحدهای صنعتی و یا مشارکت در خرید خط تولید و یا ماشین آلات واحدهای مذکور نقش بسزائی را ایفا مینماید .

بخش خدمات : بانکها جهت خرید تجهیزات مورد نیاز واحدهای خدماتی با اعطای تسهیلات میتوانند به رونق بخشیدن در این بخش کمک نمایند .

بخش مسکن : بانکها جهت احداث مسکن ، تعمیرات و یا خرید مسکن به اشخاص از یک سو توان مالی خانوار را افزایش میدهند از سوی دیگر رونق اقتصادی در بخش مزبور را باعث میشوند .

بخش بازرگانی : بانکها از طریق تامین سرمایه برای بازرگانی بخش داخلی و نیز از طریق تسهیلات تعهدی مانند جعاله و گشایش اعتبار در واردات و یا مضاربه در بخش صادرات نیز اثر قابل توجهی را در اقتصاد دارد .

علاوه بر موارد ذکر شده از طریق پرداخت وام قرض الحسنه به افراد عادی تحت عناوین رفع احتیاجات ضروری ، درمان بیماری ، تعمیرات مسکن ، اجاره مسکن و ... نیز به افراد کم درآمد جامعه کمک مینماید .

همانطور که مشاهده میگردد بانکها در همه عرصه های اقتصادی حضور داشته و علاوه بر اینکه به رونق اقتصادی کشور کمک میکنند ، خود نیز بعنوان یک واحد اقتصادی کسب درآمد میکنند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد